HEELSUM/RENKUM/WAGENINGEN - Na maandenlang onderzoek heeft het basisteam Veluwe Vallei-Zuid op woensdag 11 mei drie verdachten aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij veertien zaken van bankhelpdeskfraude door het hele land. De slachtoffers, allen op hoge leeftijd, is hierdoor grote financiële schade toegebracht.
Grootschalig onderzoek
Eind oktober 2021 kwam de eerste melding binnen, een slachtoffer verklaarde dat er een groot geld bedrag afhandig was gemaakt door middel van oplichting. Na onderzoek bleek dat het in deze zaak ging om bankhelpdeskfraude. Willekeurige slachtoffers, allen op hoge leeftijd, werden door de verdachten voorgehouden dat hun geld op de bankrekening niet meer veilig stond en dat er een nieuwe bankpas aangevraagd moest worden. Zij werden eerst allen telefonisch benaderd. Gedurende het telefoongesprek werd hen verteld dat hun bankpas opgehaald zou worden door een medewerker van de bank. Vervolgens werd er met deze bankpas grote bedragen gepind.
Het onderzoeksteam deed uitgebreid onderzoek en stuitte op nog eens 13 zaken die te linken bleken te zijn aan dezelfde dadergroep. Wederom willekeurige slachtoffers , ook bij deze slachtoffers zijn flinke geldbedragen afhandig gemaakt. Deze zaken hebben zich afgespeeld tussen oktober 2021 en maart 2022.VerdachtenDe afgelopen maanden heeft het onderzoeksteam door middel van een grootschalig onderzoek de benodigde informatie verzameld om de drie verdachten aan te kunnen houden. Woensdagmorgen 11 mei hield het Arrestatieteam (AT) en de Ondersteuningsgroep (OG) drie verdachten aan. Het gaat om een 18- jarige man uit Renkum, een 18- jarige man uit Heelsum en een 19- jarige man uit Wageningen.
Er zijn diverse doorzoekingen gedaan in de woningen van de verdachten. Hierbij zijn grote hoeveelheden luxe goederen, merkkleding, veel contant geld, een voertuig en diverse mobiele telefoons in beslag genomen.
De verdachten maakten door heel het land slachtoffers. Van Noord-Holland, Gelderland tot aan Brabant. Zo wisten zij van een bewust geselecteerde kwetsbare doelgroep (75 - 85jaar) ruim € 70.000 afhandig te maken.
Grote impact op slachtoffers
De samenleving verandert, ook online. De politie is aanwezig in de wijk en ook op het web. Fraude door “bankmedewerkers” en andere vormen van helpdeskfraude is de afgelopen jaren explosief gestegen. Er is (doorgaans) dan wel geen sprake van geweld, maar het heeft vaak net zo’n grote impact. Mensen die voorheen zelfstandig hun bankzaken vanuit huis regelden, verliezen door dit soort fraudeurs het vertrouwen in eigen kunnen en anderen die hen wel echt te hulp willen zijn.
Trap er niet in en informeer mensen in uw omgeving Hoewel bankhelpdeskfraude bij steeds meer mensen bekend is, zien we nog steeds veel, met name mensen op leeftijd slachtoffer worden van deze vorm van criminaliteit. Weet dat een erkende instantie - zoals uw bank, de politie of andere overheidsinstantie - u nooit onder druk zal zetten om ‘zo snel mogelijk te handelen’. Zij vragen nooit om persoonlijke gegevens zoals pincode, betaalgegevens of BSN-nummer. Geef nooit uw pinpas mee, ook niet doorgeknipt. Installeer nooit software als daarom gevraagd wordt. Zo voorkomt u dat er meegekeken wordt op afstand. Kortom, houd persoonlijke informatie altijd voor uzelf.
Doe altijd aangifte!
Is er iemand in uw omgeving slachtoffer of bent u zelf slachtoffer geworden? Het kan iedereen overkomen. Bel direct uw bank en neem contact op met de politie voor het doen van aangifte. Bel 0900-8844 voor het maken van een afspraak of kijk op politie.nl voor meer informatie. Deel deze informatie met uw omgeving om te voorkomen dat ook anderen slachtoffer worden.