Briljant en simpel
‘Een briljant en tegelijk simpel idee’, vindt wethouder duurzame mobiliteit Nermina Kundić. ‘En het past zo goed bij Arnhem als hotspot voor duurzame energie en duurzame mobiliteit. Een prachtig voorbeeld van hoe je met creatieve innovatie zo’n praktisch concept bedenkt. We streven in Arnhem naar een schonere stad, met meer schoon en stil vervoer. Daar past dit heel goed bij.’
Laden met inductie
Draadloos opladen via de oplaadtegel gaat via inductie. Simpelweg de fiets met de standaard op de laadtegel parkeren is voldoende om de fiets op te laden. Het voordeel van inductieladen is dat er geen bewegende en uitstekende onderdelen aan het systeem zitten waardoor er minimaal onderhoud nodig is. Deze unieke, gepatenteerde technologie laadt efficiënt, veilig en is universeel. Elke e-bike kan laden op TILER’s laadtegel, mits de laadstandaard is geïnstalleerd natuurlijk.
Het TILER-netwerk
Het idee is ontstaan vanuit een project van de TU Delft en vervolgens opgepakt door een van de oprichters, Christiaan van Nispen. Hij komt uit de wereld van autoladen, maar realiseerde zich dat het laden van elektrische auto met een onhandige kabel hopeloos verouderd is. Van Nispen: ‘De helft van de autoritten in Nederland zijn korter dan 7,5 kilometer, een afstand die heel makkelijk afgelegd kan worden met de elektrische fiets. Door het gebruik van de elektrische fiets zo makkelijk mogelijk te maken, pak je nog sneller de fiets.’
Het systeem is ook handig voor aanbieders van deelfietsen. ‘Deelfietsaanbieders gaan nu op pad om lege batterijen van fietsen te wisselen’, legt Van Nispen uit. ‘Dat is een erg kostbare operatie die met TILER niet meer nodig is. Bondi’s missie om steden leefbaarder te maken past goed bij TILER en we zijn erg blij met deze partnership. Het doel is een heel TILER-netwerk te creëren waar naast de elektrische fiets bijvoorbeeld ook bakfietsen en scooters van alle verschillende aanbieders geladen kunnen worden.’
Meer schoon vervoer
In Arnhem zijn op dit moment 5 ‘hubs’ voor elektrische deelfietsen, deelbakfietsen , deelbakfietsen en deelauto’s. In totaal rijden er daarmee 24 deelfietsen, 8 deelbakfietsen en zo’n 70 deelauto’s door de stad. Kundić verwacht dat dat aantal de komende jaren zal toenemen. ‘We zetten flink in op een betere luchtkwaliteit en schoon en stil vervoer. Ruim baan voor de fietser dus, ook voor de elektrische deelfiets!’