ARNHEM - Al vele jaren organiseert Bunzl Retail & Industry de Bunzl Packaton. De Bunzl Packaton is een evenement speciaal georganiseerd voor studenten van de opleiding Food Innovation aan de HAS Hogeschool in Den Bosch. De studenten sloegen op dinsdag 27 februari de handen ineen en werkten in groepen aan een verpakkingsvraagstuk uit de praktijk. Aan het einde van de dag werden diverse ideeën door middel van een dummy en pitch opgeleverd. Studenten Judith van Schaik en Emma Janssen werden met hun innovatieve verpakkingsconcept ‘de Haphouder’ door de vakjury als winnaar van de Bunzl Packaton 2024 bestempeld.
Bunzl Packaton
Ieder jaar vraagt Bunzl Retail & Industry haar klanten om een passend vraagstuk waar studenten mee aan de slag kunnen. Het doel van de Bunzl Packaton is namelijk om de creativiteit van de studenten en de praktijk aan elkaar te verbinden en om inspiratie op te doen vanuit een ander verrassend oogpunt.
Er wordt specifiek gekozen voor een vraagstuk uit de praktijk: “Op deze manier zijn de ideeën van de studenten echt van waarde voor onze klant. We zien dat herbruikbare verpakkingen steeds meer de norm worden. Samen met onze klanten zijn we op weg naar een circulaire economie, waarin we steeds minder nieuw materiaal gebruiken voor verpakkingen. Ook wetgeving stimuleert de klant over te stappen op een andere manier van verpakken. Ofwel een andere manier van denken! Wij beoordelen daarom dit jaar niet alleen het verpakkingsontwerp, maar ook het systeem erachter over hoe de verpakking weer ingezameld en schoongemaakt wordt,” vertelt Ype Bonnema, Category Manager bij Bunzl Retail & Industry.
Na een actieve ochtend en middag lieten de studenten door middel van een pitch en dummy hun eindresultaat zien. Ook dit jaar werden er innovatieve en verhelderende ideeën opgeleverd.
Winnaars verpakkingsconcepten
De concepten van de studenten werden beoordeeld op criteria als gebruiksvriendelijkheid, haalbaarheid, presentatie en uitstraling, shopper gerichtheid, communicatie en originaliteit. Een andere belangrijk beoordelingscriterium was ‘duurzaamheid’ met onder andere reduce en re-use als onderdeel.
De jury, bestaande uit: Ype Bonnema (Category Manager), Britt Jansen (Office Accountmanager Food), Korinda Kant (Campagne Specialist) van Bunzl Retail & Industry, kozen aan het einde van de dag de winnaar aan de hand van de criteria. De winnaars van ‘de Haphouder’ bedachten een vernieuwd verpakkingsconcept voor maaltijdbroodjes, gevulde wraps of sushi, dat voldeed een aantal belangrijke eisen en wensen. De verpakking is herbruikbaar en nog belangrijker, het stimuleert de consument om het ook op deze manier te gebruiken. Door een simpel schuifsysteem is de verpakking variabel inzetbaar en geschikt voor diverse producten. Dat maakt het zowel toepasbaar in de grotere supermarkten als op een to-go locatie. De verpakking is volledig van mono-materiaal, goed uitvoerbaar en via een statiegeld systeem weer terug in te nemen. Daarnaast voldeed de verpakking aan de eisen doordat het hersluitbaar, food-save en (gedeeltelijk) transparant was.
Onderwijs & praktijk
Bunzl Retail & Industry selecteert vraagstukken van klanten voor de Packaton. “We zien deze samenwerking echt als toegevoegde waarde voor onze opleiding. Onze leerlingen kunnen hier alles wat ze tot nu toe geleerd hebben in de praktijk brengen. Daarmee bereiden ze zichzelf voor op de rest van de opleiding en hun toekomstige werkveld. Daarnaast is het ontzettend waardevol dat de studenten inzien hoeveel ze al in één dag voor elkaar krijgen.’’ vertelt Piet Degen, docent aan de HAS green academy in Den Bosch.